Στα… ευρωπαϊκά χαρτιά φαίνεται πως έχουν μείνει εδώ και τριάντα χρόνια ο σχεδιασμός και η υλοποίηση οδικός άξονας «Λιμάνι Πλατυγιαλίου (Αστακός) – Ιόνια Οδός – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία», ένας δρόμος που θα ένωνε δύο ελληνικές Περιφέρειες.
Η οδύσσεια του συγκεκριμένου οδικού άξονα μέρος του Ελληνικού Διευρωπαϊκού δικτύου, που ξεκίνησε το 1995 με την ένταξή του σύμφωνα με τον κανονισμό 1315/2013 της Ε.Ε. έχει φτάσει αρκετές ακόμα και στα βουλευτικά έδρανα.
Όπως επισημαίνει στο “City Hub” o Αντιπεριφερειάρχης Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Λίνος Μπλέτσας, κομμάτι αυτού του άξονα αποτελεί και το οδικό τμήμα Αγρίνιο Καρπενήσι, όπως επίσης και η κάθετη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. Αυτό σημαίνει πως η ίδια η Ε.Ε. αναγνωρίζει τη σκοπιμότητα και προτεραιότητα υλοποίησης αυτών των οδικών αξόνων εκ προοιμίου εντάσσοντάς τους στα δίκτυα διευρωπαϊκού χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο έργο όχι μόνο δε βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης, αλλά για σημαντικά τμήματά του αγνοούνται ακόμα και οι σχετικές μελέτες.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή σύμφωνα με τα στελέχη της Περιφέρειας δεν υπάρχει καμία πρόοδος σε επίπεδο μελετών στο τμήμα Πλατυγιάλι – Ιόνια Οδός ενώ για το τμήμα Ιόνια Οδός-Αγρίνιο βρίσκεται σε εξέλιξη η οριστική μελέτη και αναμένεται να ολοκληρωθεί άμεσα, γεγονός που ευελπιστούμε ότι θα επιτρέψει την άμεση δημοπράτηση του έργου.
«Στο τμήμα «Αγρίνιο – Καρπενήσι» εντοπίζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα, καθώς από το συνολική απόσταση των 110 km που πρέπει να κατασκευαστούν για να συνδεθούν οι δύο πόλεις, έχουν μελετηθεί μόλις τα 28 km, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες κατασκευής, με πολλά εμπόδια και διακοπές στα 21 εξ αυτών» υπογραμμίζει ο κ. Μπλέτσας.
Αξίζει να σημειωθεί πως το 2022 το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμπεριέλαβε το σύνολο του οδικού άξονα στο υπουργικό πρόγραμμα ανάπτυξης προκειμένου να ξεκινήσουν οι απαραίτητες μελέτες για την ωρίμανση του έργου . Από εκεί και πέρα όμως η τύχη του έργου – προγραμματισμός, υλοποίηση, χρονοδιάγραμμα – αγνοείται.
Όπως προσθέτει ο κ. Μπλέτσας αδιαμφισβήτητα, εντοπίζεται μία διαχρονική ασυμμετρία των έργων υποδομής μεταξύ ανατολικού και δυτικού άξονα της πατρίδας μας, γεγονός που έχει προκαλέσει -μεταξύ άλλων- την ανισόρροπη ανάπτυξή τους. Αρκεί κανείς να σκεφτεί πως η Ιόνια Οδός ολοκληρώθηκε μόλις το 2018.
«Αν κανείς παρατηρήσει το χάρτη με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας θα αντιληφθεί πλήρως το ασφυκτικό έλλειμμα της Δυτικής Ελλάδας σε σύγχρονες οδικές υποδομές. Οι λόγοι αυτής της ιδιότυπης απομόνωσης εδράζονται στην έλλειψη ισόρροπου αναπτυξιακού σχεδιασμού στους δύο άξονες της χώρας με χαρακτηριστικά αποκέντρωσης, που θα συνυπολογίζει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής ξεχωριστά. Είναι προφανής συνεπώς, τόσο η μη ύπαρξη πολιτικής βούλησης όσο και η μη αντίληψη -με επιστημονικά κριτήρια- της αναπτυξιακής διάστασης που θα προσδώσει στη χώρα μας συνολικά η υλοποίηση σύγχρονων υποδομών και στη δυτική πλευρά της.
Πόσο σημαντική όμως είναι η υλοποίηση ενός τέτοιου δρόμου σε εθνικό επίπεδο αλλά και για τις περιοχές από τις οποίες θα περνάει; Η αναπτυξιακή έκρηξη, που αναμένεται να προκαλέσει η προαναφερθείσα εγκάρσια σύνδεση, συμπληρώνει ο Αντιπεριφερειάρχης Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Δυτικής Ελλάδας, ξεπερνά κατά πολύ το όποιο κόστος κατασκευής της. Νομοτελειακά, θα οδηγήσει σε αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (Α.Ε.Π.) μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων σε όλους τους τομείς και τις βαθμίδες της παραγωγικής οικονομίας. Αν μάλιστα εστιάσει κανείς έτι περαιτέρω στο τμήμα «Αγρίνιο – Καρπενήσι» και το γεγονός ότι θα συνδέσει ορεινές και μειονεκτικές περιοχές μεταξύ τους, θα αντιληφθεί την ευεργετική επίδραση που θα έχει τόσο σε επίπεδο άρσης της απομόνωσής τους όσο και τουριστικής ανάπτυξής τους. Τα στοιχεία αυτά αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη αξία αν συνυπολογίσει κανείς το έντονο δημογραφικό πρόβλημα τόσο της Αιτωλοακαρνανίας όσο και της Ευρυτανίας».
Είναι ενδεικτικό πως στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βάσει των στοιχείων της τελευταίας απογραφής σημειώθηκε μείωση του μόνιμου πληθυσμού κατά 4,6% συγκριτικά με το 2011. Κατά μέσο όρο ετησίως καταγράφονται 6250 γεννήσεις ετησίως την ώρα που οι θάνατοι φτάνουν στους 7400. Η δε Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας καταγράφει τη μεγαλύτερη μείωση κατά 8,8%. Μάλιστα η Δυτική Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταγράφει το χαμηλότερο επίπεδο του κατά κεφαλήν διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών μεταξύ των Περιφερειών, καθώς και το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού. Τα… αρνητικά στατιστικά δεδομένα πάντως ήταν η αφορμή για τη διεξαγωγή από το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης Δυτικής Ελλάδας έρευνας σε κατοίκους της Περιφέρειας σχετικά με το δημογραφικό ζήτημα και τις συνέπειές του. Άλλωστε, όπως έχει δηλώσει ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης το δημογραφικό είναι πληγή που πρέπει να γιατρευτεί με την ερημοποίηση της περιφέρειας να πραγματοποιείται είτε για να φύγουν οι κάτοικοι από τον τόπο γέννησής τους προς κάποιο αστικό κέντρο της ίδιας Περιφέρειας είτε για να αφήσουν εντελώς τη Δυτική Ελλάδα.
Πάντως θα πρέπει να επισημανθεί πως σε ό,τι αφορά τον οδικό άξονα, υπάρχει επιστημονικό πόρισμα κοινής ομάδας εργασίας των Τ.Ε.Ε. Αιτωλοακαρνανίας και Τ.Ε.Ε. Ανατολικής Στερεάς στο οποίο καταγράφεται η στοιχειοθετημένη πρόταση των δύο Περιφερειακών Τμημάτων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για μία νέα χάραξη του τμήματος «Αγρίνιο – Καρπενήσι», μικρότερου κόστους και μεγαλύτερης ασφάλειας από την ήδη υπάρχουσα.
«Δυστυχώς, παρά τα προαναφερθέντα αναπτυξιακά του γνωρίσματα και τη διευρωπαϊκή του ταυτότητα, η ολοκλήρωση του εν θέματι οδικού άξονα απουσιάζει σταθερά από τον προγραμματισμό όλων των ελληνικών κυβερνήσεων, που στερούν με αυτόν τον τρόπο πολύτιμους πόρους από την εθνική οικονομία», καταλήγει ο κ. Μπλέτσας.
Της Εύης Σάλτου-ΤΑ ΝΕΑ