Στο βιβλίο του «Ελλάδα. Βιογραφία ενός Σύγχρονου Eθνους», ο ιστορικός Ρόντρικ Μπίτον περιγράφει με πολλή σαφήνεια έναν γεωγραφικό χώρο που δεν είχε ποτέ σύνορα κρατικά αλλά αμιγώς πολιτισμικά και θρησκευτικά.
Τον ονομάζει «Ορθόδοξη Κοινοπολιτεία» για να μπορέσει να εξηγήσει τι συνέδεε τους Eλληνες που ζούσαν στη Βενετία, τη Σμύρνη, την Πόλη, την Οδησσό, την Τεργέστη, τη Βιέννη, τη Βλαχία, τη Ρωσία, οι οποίοι έφτιαξαν μεταξύ τους δίκτυα και προετοίμασαν την εθνεγερσία. Μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση στη Δράμα με τίτλο «Διαδρομές Εικόνων 17ος-19ος αιώνας. Τέχνη και Τεχνολογία», με έργα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, αποτυπώνει την καλλιτεχνική έκφραση της πίστης που τους ένωνε και τις ποικίλες μορφές της. Ξεκινώντας από την προσήλωση στα βυζαντινά πρότυπα και αφομοιώνοντας διαφορετικές επιρροές, οι εικόνες αποτέλεσαν «ψηφίδες» αυτού του πολυσύνθετου μωσαϊκού.
Το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο είναι ο χώρος όπου φιλοξενείται το αφιέρωμα. Πρόκειται για το υπέροχο Σαντιρβάν Τζαμί της πόλης, που αποκατεστάθη πριν από μερικά χρόνια με θαυμάσιο τρόπο από την εταιρεία Raycap, ανακτώντας όλη του την ομορφιά.
«Το γεγονός ότι η έκθεση των εικόνων γίνεται μέσα σε ένα οθωμανικό κέλυφος, είναι με κάποιο τρόπο μια αναγωγή στην ιστορική πραγματικότητα, όπου δρούσαν οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που παρήγαν, διακινούσαν ή αγόραζαν τις εικόνες αυτές», τόνισε στα εγκαίνια που έγιναν στις αρχές Δεκεμβρίου η Αναστασία Δρανδάκη, η αναπληρώτρια καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας και Τέχνης του ΕΚΠΑ και επιστημονική σύμβουλος του Μπενάκη που συνεπιμελείται το εγχείρημα, με τον Βασίλη Πασχάλη επικεφαλής του Τμήματος Συντήρησης του Μουσείου.
Πηγή – περισσότερα: kathimerini.gr